“Wij zijn in Zeewolde ook heel druk bezig geweest met het datacenter, maar dat geeft niet. Want wat er nu voor ons ligt, is de versie 1.0. We kunnen nu input leveren en alsnog de Zeewolder punten inbrengen en/of sterker belichten en begin volgend jaar komt er een versie 2.0, die aan de gemeenteraad voor zal worden gelegd.”
Op dit moment staan er “vrij grove lijnen” in, geeft Prins aan. “Zo gaat het bijvoorbeeld over de vragen wat we doen met verkeer en woningbouw en over dat we wat meer moeten investeren in de landbouw, maar ook dat er gesproken wordt over de lijn tussen Zeewolde en het ‘oude land’.” Maar het gaat ook over de bouw van liefst 90.000 tot 115.000 woningen. “Almere en Lelystad nemen al een groot deel daarvan voor hun rekening, maar ook Zeewolde doet mee, denk aan de 10.000 woningen in Oosterwold.”
Duurzame landbouw
De voorzieningen moeten ook meegroeien met het aantal inwoners, legt Prins uit. Zo wordt onder meer nagedacht over versterking van het voortgezet onderwijs en de landbouwtransitie. Daarover merkt Prins op: “Zeewolde doet al heel veel op het gebied van duurzame landbouw. Daar mogen we supertrots op zijn.”
De bereikbaarheid van Flevoland komt ook ter sprake en daarbij heeft Zeewolde nog wel wat wensen liggen. De gemeente ziet graag de Nijkerkerbrug en de A27 verbreed zien worden om de verbinding tussen Zeewolde en Nijkerk te optimaliseren. “En als dat doormiddel van een tunnel gebeurt, zouden we ook heel blij zijn”, zegt Prins. “Een aquaduct zou heel erg mooi zijn.”