In de afgelopen periode zijn er plannen voor de OV-concessies gemaakt zodat de OV-sector na de Covid-19 pandemie weer vitaal wordt en zonder extra overheidssteun op eigen benen kan staan. Structurele maatregelen, zoals het aanpassen van de dienstregeling en het verminderen van de opbrengstenrisico’s die de vervoerder loopt zijn verwerkt in de aanbestedingsdocumenten. Daarnaast hebben de provincies besloten om inschrijvers een financiële tegemoetkoming te geven wanneer ze de concessie niet gegund krijgen. Om zo een deel van de kosten voor het meedoen aan de aanbesteding te vergoeden. Ten slotte zijn de provincies bereid een rol te vervullen bij de financiering van bussen en bijbehorende laadinfrastructuur.
Gebied
Het concessiegebied IJssel-Vecht omvat in eerste instantie het gebied van de huidige noodconcessie IJssel-Vecht, exclusief het deel Veluwe Zuid. Voor dit deel wordt eerst een noodconcessie verleend om daarna opgenomen te worden in een andere concessie. In december 2023 worden Lelystad en IJsselmond toegevoegd aan de concessie.