“Wanneer iemand wordt toegewezen aan Zeewolde vindt er allereerst een intakegesprek plaats, waarna ze een casemanager krijgen die zorgt de uitkeringen en Vluchtelingenwerk doet de maatschappelijke begeleiding”, vertelt Addy de Boer. Het ‘takenpakket’ is heel breed: zaken als gas, water en licht moeten geregeld worden, het huis moet ingericht worden, kinderen moeten naar school en bij medische klachten moeten de mensen naar een dokter kunnen.”
De Boer en zijn collega’s hebben veel contact met de vluchtelingen. “We willen mensen een steun in de rug geven, zodat zij hun leven hier kunnen oppakken.” Daarvoor is goede communicatie van groot belang, maar niet al deze mensen spreken Engels. “Googte Translate is onze vriend”, zegt hij, “en we maken ook veel gebruik van de SayHi-app.” Deze neemt de tolk-functie op zich; je kunt in het Nederlands tegen de telefoon praten en de app vertaalt het binnen enkele ogenblikken.
Addy de Boer, die ook verbonden is aan Staatsbosbeheer, Job Hulp Maatje en Hart voor Zeewolde, staat graag klaar voor zijn medemens. “Voor het vluchtelingenwerk werk ik een halve dag tot maximaal één dag in de week.” Wie dat ook wil, is van harte welkom bij Vluchtelingenwerk Zeewolde, geeft Melissa de Jonge aan. “Het aantallen vluchtelingen neemt toe, dus is het ook handig om rek te hebben in je vrijwilligersbestand. Zij kunnen zich melden kan op