Volgens de woordvoerder van de gemeente Zeewolde is deze verandering het gevolg van verkeersveiligheidsoverwegingen. Het Flevoplein had voorheen vier in- en uitgangen, wat zorgde voor een chaotische verkeerssituatie en gevaarlijke situaties. Daarom is besloten om het aantal in- en uitgangen terug te brengen naar twee. Om de toegang tot alle parkeerplaatsen te behouden, zijn acht parkeerplaatsen in het midden van het plein omgevormd tot een 'overrijdplek'. De gemeente merkt op dat het gebruik van deze plek voor verwarring zorgt en overweegt extra belijning aan te brengen om dit te verduidelijken.
Invloed van nieuwe bouwprojecten op parkeerdruk
Met de komst van nieuwe appartementen in het centrum van Zeewolde, zoals het Bastion (de Ravelijn), is de vraag gerezen of de parkeerdruk hierdoor zal toenemen en of er extra parkeerplaatsen worden aangelegd. De gemeente Zeewolde geeft aan dat er geen extra parkeerplaatsen worden aangelegd voor deze ontwikkelingen. “Er wordt gewerkt volgens de normen van het CROW,” aldus de gemeente. Dit is een kennisinstituut dat richtlijnen biedt op basis van stedelijkheid en het type bebouwing. Op basis van deze richtlijnen is er na de bouw van de appartementen in het centrum van Zeewolde een rekenkundige overcapaciteit van 14 parkeerplaatsen.
De recente herontwikkeling en de bouw van de appartementen roept vragen op bij bewoners en ondernemers. Hoewel de gemeente aangeeft dat er op papier voldoende parkeergelegenheid is, blijft het de vraag of dit in de praktijk voldoende is, vooral tijdens piekmomenten.
Theoretische meting
De gemeente legt uit dat een parkeerbalans geen 'live-meting' is, maar een theoretische berekening die onderdeel uitmaakt van het parkeerbeleid. Voor de bepaling van het aantal benodigde parkeerplaatsen in een gebied wordt een parkeerbalans opgesteld. Dit is een methode om de (on)balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod binnen een bepaald gebied te berekenen. Hierbij wordt rekening gehouden met parkeernormen die beschrijven hoeveel parkeerplaatsen er per type functie, zoals woonhuis of bedrijfsruimte, aangelegd moeten worden. Omdat de vraag naar parkeerplaatsen voor verschillende functies vaak niet tegelijkertijd piekt, is gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen mogelijk. Dit betekent dat niet altijd de som van de vraag naar parkeerplaatsen van afzonderlijke functies hoeft te worden aangelegd.
Piekmomenten en parkeerdruk
Een belangrijk punt dat door de gemeente wordt benadrukt, is de keuze om de koopavond op vrijdag als piekmoment te tellen in de parkeerbalans. Hoewel er op vrijdagavond minder winkels geopend zijn, heeft het centrum van Zeewolde een relatief groot aantal winkels en restaurants die open zouden kunnen zijn. Dit leidt ertoe dat de combinatiegraad van het aantal parkeerplaatsen tijdens dit moment het grootst is in de berekening. Zaterdagen worden daarentegen niet als piekmoment gerekend, omdat de restaurants dan niet geopend zijn, ook al doen veel mensen in het weekend boodschappen.
Bij evenementen in het centrum van Zeewolde wordt vaak gebruikgemaakt van het evenemententerrein en de parkeerplaatsen aan de Strandweg en bij het Baken. Evenementenorganisatoren roepen bezoekers vaak op om zoveel mogelijk met de fiets te komen om parkeerdruk te verminderen.
De gemeente houdt bij het vaststellen van parkeernormen ook rekening met de specifieke situatie van Zeewolde, zoals het bovengemiddeld aantal auto's doordat veel mensen voor werk naar buiten het dorp reizen vanwege beperkte OV-oplossingen. Het huidige parkeerbeleid is gebaseerd op normen die zijn afgestemd op de landelijke ligging van Zeewolde, de beperkte beschikbaarheid van openbaar vervoer en de goede fietsinfrastructuur van het dorp.