De batterij voorkomt dat een deel van de duurzame energie verloren gaat. Soms worden windmolens even stilgezet als het elektriciteitsnetwerk te veel stroom ontvangt. De batterij kan energie tijdelijk opslaan en terug leveren. Volgens De Keijzer kan het park zo tien procent van de geproduceerde energie bewaren. “Per jaar wekken we genoeg elektriciteit op voor driehonderdduizend huishoudens, met de batterij kunnen we tijdelijk genoeg energie opslaan voor ongeveer dertigduizend huishoudens door het hele jaar heen.”
Windpark Zeewolde wil daarnaast met het batterijpark een stuk van de oplossing bieden aan de netcongestie. Door het overschot van energie op het net op te slaan, kan je dit later bij een grote vraag gebruiken. Het windpark gaat verder dan opwekken van energie. “Intern gebruik ik de term Energiepark Zeewolde wel eens. Wij zijn bezig om in het hart van de energietransitie onze omgeving te helpen met het oplossen van de netcongestie.”
Ook de economische kant van duurzame energie speelt een rol in de besluitvorming. Bij veel wind en zon ontstaan soms negatieve energieprijzen. Net als huishoudens met zonnepanelen betaalt het park dan voor teruglevering. De Keijzer: “We volgen de energiemarkt nauwkeurig, zodat we weten wanneer het gunstig is om energie op te slaan of terug te leveren. Opslag kost namelijk ook veel geld.”
Het park kijkt ook naar waterstof als energiedrager. Volgens De Keijzer is de vraag nu echter nog te klein en gaat er veel energie verloren bij de productie.
Laadplein Trekkersveld
Het windpark zoekt praktische oplossingen voor de uitdagingen in de energiewereld. Volgens De Keijzer werkt samenwerking het beste: “Als je de handen ineenslaat, kun je problemen oplossen. Het is belangrijk om te kijken naar wat wél kan, in plaats van alleen beren op de weg te zien.” De gemeente gaf bijvoorbeeld aan dat ze alle opgewekte energie in Zeewolde willen houden.
Dat wil Windpark Zeewolde ook wel, maar wordt beperkt door met name wetten en regels. Daarom zoeken ze naar creatieve oplossingen, zoals een laadplein. Het doel is om vrachtwagens, touringcars en elektrisch bouwmaterieel van stroom te voorzien. Veel bedrijven zijn volgens De Keijzer pas in 2034 of later aan de beurt bij Liander voor uitbreiding van de stroomcapaciteit. Het laadstation is bedoeld om de energie die nu in het laden wordt gestopt, op te vangen zodat deze in de bedrijfsprocessen kan worden gestoken.
Het windpark wacht nog op een ontheffing van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De Keijzer: “Als de ontheffing er is, kunnen we een van de grootste laadpleinen van Nederland bouwen, hier in Zeewolde.” Bij een positieve reactie in oktober moet het park samen met de gemeente vergunningen regelen. Samen met de bouw en aansluiting duurt dat ongeveer anderhalf tot twee jaar. “Dus ik zeg eind 2027, begin 2028 zouden we operationeel kunnen zijn. Misschien eerder, maar ik hou even slag om de arm.”
Het laadplein moet uiteindelijk ook voorzien in de vraag naar stroom voor het opladen van bussen en vrachtwagens. Bedrijven uit Harderwijk hebben zich al gemeld. De Keijzer wijst er ook op dat de bussen van RRR Reizen nu nog in Lelystad opgeladen worden via de netaansluiting van het vliegveld. “Dat kan niet meer zodra het vliegveld zelf stroom nodig heeft.” Over de snelheid van het opladen van vrachtwagens wordt ook nagedacht. Er zijn verschillende manieren om op te laden: “Met ons grote windpark kunnen we een vrachtwagen in veertig minuten tot een uur volledig opladen. ’s Nachts, als er minder energie wordt verbruikt en de voertuigen stilstaan, kunnen we langzaam maar efficiënt opladen, dus meer vrachtwagens over een langere tijd.” Het laadplein moet plaats bieden aan vijftig tot zestig vrachtwagens die elk binnen een uur volledig opgeladen kunnen zijn.
Volgens De Keijzer vraagt de energietransitie om creativiteit en omdenken. “Wij kijken steeds naar wat er wél kan binnen de regels, in plaats van wat niet mag.” Zo probeert Windpark Zeewolde te investeren in oplossingen voor opslag en transport van duurzame energie, en speelt het park een centrale rol in de energietransitie. Zowel in Zeewolde als in de regio. Daarom werkt Windpark Zeewolde nauw samen met lokale gemeenten en lokale organisaties, zoals de energiecoöperatie ECHT.
ECHT wil bestaande energiecapaciteit beter benutten. Daarbij kijken ze naar spreiding van piekverbruik, naar opslag en naar de mogelijkheden van een energyhub, een plek waar ondernemers samen energie kunnen uitwisselen en efficiënter gebruiken. In hun berekeningen nemen ze ook laadcapaciteit mee. Door de eventuele komst van een laadplein kan een deel van die capaciteit voor andere doelen worden ingezet.
Veiliger voor vogels
Windpark Zeewolde neemt ook maatregelen om vogels en de omgeving te beschermen. “Onze windturbines gaan op bepaalde momenten uit als er ganzentrek is, dat moet om aan de natuurvergunning te voldoen. Daarnaast hebben we een zeearenddetectiesysteem,” vertelt De Keijzer. Het zelflerende systeem, ontwikkeld door Franse biologen, herkent verschillende vogelsoorten en schakelt de turbines uit als bijvoorbeeld een zeearend te dichtbij komt.
Minder lampjes in de toekomst
Naast dat er over anderhalf jaar minder turbines zijn, dus ook minder lampjes voor het vliegverkeer. Komen er ook aanpassingen voor de lampjes op de turbines die normaal continu knipperen voor vliegtuigen. “Volgend jaar installeren we transponders, zodat de lampjes ‘s nachts uitgaan en alleen aangaan als er een vliegtuig aankomt,” legt De Keijzer uit. Zo combineert het park veiligheid voor luchtverkeer met bescherming van de natuur.