Over de ‘rode diesel’, de goedkopere brandstof voor landbouwers die weer zou worden ingevoerd, maar die toch niet terugkomt: “Dat was meer zoete koek. Als er compensatie vrijkomt, zet die dan doelmatig in voor de landbouw.”
Veenink ziet kansen door professionalisering en vaste volumeafspraken in kortere ketens (van teler naar supermarkt). Tegelijk wijst hij op strakkere bemestingsnormen in Flevoland en extra papierwerk bij het bouwen van loodsen. Stikstof raakt de akkerbouw minder direct dan de veehouderij, “maar bij bouwplannen moet je je dossier wél op orde hebben.”
“Netcongestie is het grootste knelpunt”
Johan van Peperzeel, voorzitter van de Bedrijfskring: “Koopkracht mag stijgen, maar de economische groei is te gering voor de lange termijn. We hebben consistent beleid nodig en keuzes.” Op de bedrijventerreinen Trekkersveld en Horsterparc is netcongestie het grootste probleem; samenwerkingsafspraken helpen, maar uitbreiden blijft lastig. Ook bereikbaarheid (idee voor een OV-/mobiliteitshub) en veiligheid/ondermijning vragen aandacht. Over de ‘rode diesel’: “Beloven en het dan weer intrekken ondermijnt consistent beleid.”
Gemeenten en jeugdzorg
Het kabinet presenteert een beleidsarme Miljoenennota met onder andere extra rijksmiddelen voor jeugdzorg en maatregelen voor het behoud van de koopkracht. Daarnaast komt er extra geld voor gemeenten. Wat dat voor Zeewolde gaat betekenen, is nog niet bekend: bedragen per gemeente zijn niet gespecificeerd; de verdeling loopt via het Gemeentefonds. De VNG is kritisch: incidenteel geld lost structurele tekorten niet op; gemeenten vragen om structurele, voorspelbare financiering.

085-0640737