Zeewolde

Palingtocht 2025 maakt tussenstop in Zeewolde

ZEEWOLDE – Deelnemers aan de Palingtocht legden zaterdagmiddag aan in de haven van Zeewolde. Zo’n 45 historische schepen bleven hier overnachten. Bezoekers konden in de Aanloophaven de schepen van dichtbij bekijken en ontdekken hoe bijzonder het maritieme erfgoed is.

Lex Maat is al jarenlang betrokken bij de Palingtocht. In 2000 hielp hij mee met de organisatie van de tocht, die toen ook in Zeewolde werd verwelkomd. “Tijdens dat verblijf bedachten we de naam ‘Sailwolde’. Dat groeide later uit tot het evenement dat nu bekendstaat als de Havendagen.”

Palingtocht 2025 maakt tussenstop in Zeewolde

ZEEWOLDE – Deelnemers aan de Palingtocht legden zaterdagmiddag aan in de haven van Zeewolde. Zo’n 45 historische schepen bleven hier overnachten. Bezoekers konden in de Aanloophaven de schepen van dichtbij bekijken en ontdekken hoe bijzonder het maritieme erfgoed is.

Lex Maat is al jarenlang betrokken bij de Palingtocht. In 2000 hielp hij mee met de organisatie van de tocht, die toen ook in Zeewolde werd verwelkomd. “Tijdens dat verblijf bedachten we de naam ‘Sailwolde’. Dat groeide later uit tot het evenement dat nu bekendstaat als de Havendagen.”

De naam Palingtocht verwijst naar de startplaats, Heeg, in Friesland “Heeg is het centrum van de palinghandel met Amsterdam en Londen, daar hebben we de naam aan ontleend,” legt Lex uit. Hij noemt de schepen die deelnemen aan de tocht indrukwekkend: “Ik denk dat het heel bijzonder is dat er zoveel schepen zijn die zich manifesteren en zich laten zien.” Op veel schepen hangen informatieborden met onder andere het bouwjaar, zodat bezoekers de geschiedenis kunnen lezen.

Lex vindt het belangrijk dat ook jongeren betrokken raken bij de Palingtocht en het onderhoud van de schepen. “We willen de jongere generatie laten zien wat het bezit van zo’n schip inhoudt,” zegt hij. “Hopelijk staan er in de nieuwe generatie mensen op die het Varend Erfgoed willen behouden en erin willen investeren. Onderhoud is duur, maar de inzet en liefde maken het de moeite waard.”

Overnachting in Zeewolde

Dit jaar lagen er ongeveer 45 schepen in de haven van de Zeewolde. Onderweg naar Amsterdam groeit dit aantal naar ongeveer tachtig schepen. “Het is een soort zwaan kleef aan, bij elke haven sluiten er meer schepen aan,” vertelt Lex.

Volgens de organisator waarderen schippers de kleinere havens zoals Zeewolde. “Veel deelnemers vinden de Palingtocht zelf leuker dan SAIL in Amsterdam. Daar is het erg druk, terwijl ze in de kleinere havens alvast een feestje kunnen bouwen en gezellig samen kunnen zijn,” zegt Lex.

Bezoekers konden in de Aanloophaven de bemanning ontmoeten, de schepen vanaf de kade bekijken en meer leren over de maritieme geschiedenis. Een bijzonder schip om te bewonderen was de boeier ‘De Ludana’. “Het is een van de oudste en grootste nog varende boeiers, die, in 1893, gebouwd is op de Amsterdamse scheepswerf Bernhard. Recent gerestaureerd en ziet er fantastisch uit,” vertelt Lex.

Vooruitblik naar SAIL Amsterdam

De inschrijving voor SAIL Amsterdam was dit jaar groot. “We kunnen 650 schepen plaatsen, maar kregen 820 aanmeldingen. Na selectie zijn 650 schepen uitverkoren, waarbij we keken naar welke schepen representatief zijn voor het Varend Erfgoed in Nederland,” zegt Lex.

Lex deelt een grappig voorval: de officiële SAIL-vlaggen werden dit jaar te laat verstuurd, waardoor sommige schippers, die op vakantie waren, ze niet ontvingen. Hij vond een oplossing in een oude zeilzak, met vlaggetjes uit 2000. “Dezelfde sponsor had ons toen ook voorzien van vlaggetjes. Die hangen nu opnieuw in de schepen,” vertelt Lex. Zo wordt een stukje geschiedenis van vijfentwintig jaar geleden op een speelse manier verbonden aan de huidige tocht en varen de schepen alsnog met hun symbolische binnenkomstvlag.

Zondagochtend vertrokken de schepen richting Amsterdam met nog een tussenstop in Huizen. 
Sail Amsterdam vindt plaats van woensdag 20 tot en met zondag 24 augustus.

Palingtocht 2025 maakt tussenstop in Zeewolde
Watch the video

De naam Palingtocht verwijst naar de startplaats, Heeg, in Friesland “Heeg is het centrum van de palinghandel met Amsterdam en Londen, daar hebben we de naam aan ontleend,” legt Lex uit. Hij noemt de schepen die deelnemen aan de tocht indrukwekkend: “Ik denk dat het heel bijzonder is dat er zoveel schepen zijn die zich manifesteren en zich laten zien.” Op veel schepen hangen informatieborden met onder andere het bouwjaar, zodat bezoekers de geschiedenis kunnen lezen.

Lex vindt het belangrijk dat ook jongeren betrokken raken bij de Palingtocht en het onderhoud van de schepen. “We willen de jongere generatie laten zien wat het bezit van zo’n schip inhoudt,” zegt hij. “Hopelijk staan er in de nieuwe generatie mensen op die het Varend Erfgoed willen behouden en erin willen investeren. Onderhoud is duur, maar de inzet en liefde maken het de moeite waard.”

Overnachting in Zeewolde

Dit jaar lagen er ongeveer 45 schepen in de haven van de Zeewolde. Onderweg naar Amsterdam groeit dit aantal naar ongeveer tachtig schepen. “Het is een soort zwaan kleef aan, bij elke haven sluiten er meer schepen aan,” vertelt Lex.

Volgens de organisator waarderen schippers de kleinere havens zoals Zeewolde. “Veel deelnemers vinden de Palingtocht zelf leuker dan SAIL in Amsterdam. Daar is het erg druk, terwijl ze in de kleinere havens alvast een feestje kunnen bouwen en gezellig samen kunnen zijn,” zegt Lex.

Bezoekers konden in de Aanloophaven de bemanning ontmoeten, de schepen vanaf de kade bekijken en meer leren over de maritieme geschiedenis. Een bijzonder schip om te bewonderen was de boeier ‘De Ludana’. “Het is een van de oudste en grootste nog varende boeiers, die, in 1893, gebouwd is op de Amsterdamse scheepswerf Bernhard. Recent gerestaureerd en ziet er fantastisch uit,” vertelt Lex.

Vooruitblik naar SAIL Amsterdam

De inschrijving voor SAIL Amsterdam was dit jaar groot. “We kunnen 650 schepen plaatsen, maar kregen 820 aanmeldingen. Na selectie zijn 650 schepen uitverkoren, waarbij we keken naar welke schepen representatief zijn voor het Varend Erfgoed in Nederland,” zegt Lex.

Lex deelt een grappig voorval: de officiële SAIL-vlaggen werden dit jaar te laat verstuurd, waardoor sommige schippers, die op vakantie waren, ze niet ontvingen. Hij vond een oplossing in een oude zeilzak, met vlaggetjes uit 2000. “Dezelfde sponsor had ons toen ook voorzien van vlaggetjes. Die hangen nu opnieuw in de schepen,” vertelt Lex. Zo wordt een stukje geschiedenis van vijfentwintig jaar geleden op een speelse manier verbonden aan de huidige tocht en varen de schepen alsnog met hun symbolische binnenkomstvlag.

Zondagochtend vertrokken de schepen richting Amsterdam met nog een tussenstop in Huizen. 
Sail Amsterdam vindt plaats van woensdag 20 tot en met zondag 24 augustus.