De scholieren probeerden een week lang opdrachten te volbrengen, zogeheten 'MediaMissies'. De oudste groep van Panta Rhei slaagde daar het best in. Aan de landelijke wedstrijd deden volgens organisator Netwerk Mediawijsheid een recordaantal van zo'n 160.000 leerlingen mee.
Prestaties
Sarah Hijmans, de producent van MediaMasters, zegt dat deelnemers over het algemeen veel juiste antwoorden gaven. Onder andere op het gebied van beeldmanipulatie hadden scholieren door dat ze om de tuin werden geleid. "Dat is hoopgevend", aldus Hijmans.
Met het herkennen van phishing-mails ging het minder goed. Volgens Hijmans is dat niet vreemd, want ook volwassenen hebben moeite daarmee. "Heel goed dus dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het herkennen hiervan."
Week van de Mediawijsheid
De wedstrijd MediaMasters is een vast onderdeel in de Week van de Mediawijsheid. Het spel kan het hele schooljaar worden gespeeld en in november als wedstrijd. Dit jaar werd voor de elfde keer gestreden om de titel. Groep 7/8 van basisschool Panta Rhei was de beste van heel Flevoland en eindigde landelijk op de vijfde plaats. Bij een eerdere editie in 2015 pakte de Panta Rhei nog de landelijke titel.
Dit is een bericht van Omroep Flevoland in het kader van de samenwerking tussen de omroepen.