Onlangs is het centrum carré opgeleverd na een intensieve renovatie. Dit heeft verschillende veranderingen in verkeerssituaties en discussies daarover teweeggebracht.
Eerder werd de situatie op de Horsterweg al besproken, met name hoe de voorrangsregels toegepast moesten worden. Op twee uitzonderingen na heeft daar al het verkeer van rechts voorrang.Op het Flevoplein vindt de derde uitzondering plaats. De uitrit van de parkeerplaats is een verhoging, dus daar is geen voorrang. Ook loopt het trottoir door, dus voetgangers hebben voorrang ten opzichte van het verkeer dat uitrijdt van de parkeerplaats.
Een 30 kilometer zone heeft als basisregel dat al het verkeer van rechts voorrang heeft. Hier is geen extra signalering voor nodig, aldus Ruud van Grafhorst, de wijkagent van het centrum. Hij gaf extra toelichting tijdens de uitzending van WWW@Zondagmorgen op 4 augustus.
Wanneer men de geleerde verkeersregels hanteert, zou er geen probleem moeten ontstaan. Een 30 kilometer zone is zo ingericht dat harder rijden niet aangemoedigd wordt, vandaar dat handhaving op snelheid ook overbodig zou moeten zijn.
Uiteraard is er begrip voor dat inwoners moeten wennen aan de nieuwe verkeerssituatie, maar de verkeersregels blijven leidend en er wordt gerekend op het gezond verstand van de verkeersdeelnemers.