Zeewolde

Vragen én antwoorden over in- en uitgang Molenbuurt

Vanuit de Molenbuurt in de Polderwijk kwamen de voorbije periode meerdere bezorgde reacties over de ontsluiting naar de Zeewolderweg. De achteruitgang van deze Molenbuurt is eerder dit jaar afgesloten, waardoor de buurt nu nog slechts één ontsluitingsweg heeft. ‘Wanneer deze geblokkeerd is, zitten we opgesloten’, is de vrees van de bewoners.  

“De vraag wordt nu gesteld voor de Molenbuurt, maar alle buurten in de Polderwijk zijn middels deze filosofie qua wegstructuur ontsloten”, legt een woordvoerder van de gemeente Zeewolde uit. “Bergkwartier fase 1 en 2, de Schelpenbuurt, de twee Havenkwartieren en ook het Eilandenrijk."

Vragen én antwoorden over in- en uitgang Molenbuurt

"De gedachte hierachter is dat dan vanaf de verkoop van de huizen de verkeersstromen voorspelbaar zijn. De kopers wonende aan een in-/uitgangsweg weten zodoende dat het verkeer uit de buurt langs hun woning komt. Deze ontsluitingsmethode wordt bij veel nieuwbouwijken in Nederland toegepast.”

De uitgangen die er zijn, zijn breed van opzet, geeft de gemeente aan. “In geval van calamiteiten is de kans op volledige afsluiting minimaal. Mocht het toch voorkomen, dan wordt er alles aan gedaan de doorgang weer snel open te krijgen. Mocht dit langer duren, dan kunnen in de meeste gevallen andere doorgangen geopend worden, bijvoorbeeld over een fietspad. Echt gevangen zitten de bewoners dus uiteraard nooit.”

“De ontsluiting moet breed genoeg zijn, want de brandweer heeft sowieso een breedte van 3,5 meter nodig”, zegt Conno Buis, verkeersspecialist bij de politie. “En er moet altijd een tweede ontsluiting zijn of er moet bijvoorbeeld een fietspad zijn waarvan het paaltje eruit gehaald kan worden. De bewoner die er vlakbij woont, heeft doorgaans een sleutel van het paaltje, maar de hulpdiensten hebben er ook één.”

Voorspelbaar

Emiel Soffers (werkzaam als adviseur verkeersveiligheid) heeft zich ook in de situatie verdiept. “De filosofie van de voorspelbaarheid van de locatie van ontsluiten is logisch en is een goed verdedigbare keuze van de gemeente. Ook vanuit verkeerskundig oogpunt (verkeersveiligheid, gedrag en verwachtingspatroon) is dit van toepassing. Op deze wijze weten verkeersdeelnemers (auto, fiets, voetganger) wat de locatie van ontsluiten is en waar wat extra aandacht voor het verkeer wordt gevraagd. Op overige locaties in de wijk is het dus ook helder wat verkeersdeelnemers kunnen verwachten aan drukte en zijn de voorrangsregels en verkeersstromen voorspelbaar. Onlangs is de aansluiting van de Molenbuurt nog wat breder gemaakt, zodat auto’s makkelijker kunnen passeren, deze was daar eerst te krap voor. Wat mij betreft een prima zet.”

Ook voor omliggende wegen en wijken heeft een enkelvoudige ontsluiting een voordeel, vindt Soffers. “Op de gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) nabij deze buurten zijn de verkeersstromen daardoor eveneens voorspelbaar. Voor de Polderwijk in dit geval is dat een extra voordeel met drukke wegen die door de wijk heen gaan, zoals die naar Harderwijk, basisscholen en de supermarkt. Ook kan de enkelvoudige ontsluiting een positief effect hebben op het gebruik van vormen van actieve mobiliteit (wandelen en fietsen) voor verplaatsingen binnen het dorp. De buurten in de Polderwijk kennen een heldere fietsstructuur die wél de mogelijkheid biedt om op meerdere locaties de wijken te verlaten en je snel en veilig te verplaatsen. Hiermee wordt de weerstand lager om voor korte ritten binnen het dorp de fiets te gebruiken in plaats van de auto.”

Advertentie