Bij het sfeervolle entertainmentpunt tussen bocht 3 en 4 stond donderdag de muziek aan, werden gesponsorde hapjes uitgedeeld en werden deelnemers aangemoedigd voor hun laatste kilometers omhoog. Hier ontmoetten wij Monique van Loon, vrijwilliger communicatie en PR bij BIG Challenge. Zij ziet jaar na jaar de betrokkenheid en opbrengst groeien.
BIG Challenge is sinds 2009 een vaste deelnemer aan Alpe d’HuZes en bestaat uit deelnemers uit de agri- en foodsector. Dit jaar deden er 149 deelnemers mee aan de koersdag, en 46 aan de zussendag op woensdag. “Binnen twee weken na de aftrapbijeenkomst zaten we al vol,” aldus Van Loon. De teller stond dinsdag al op ruim 1,1 miljoen euro, en de eindstand is waarschijnlijk nog hoger.
Ondanks minder deelnemers dan vorig jaar, ligt de gemiddelde opbrengst per persoon boven de 7.000 euro. “Ons streefbedrag is 5.000 euro per deelnemer, maar dat wordt meestal ruimschoots gehaald,” zegt Van Loon.
Dat komt mede door de goede begeleiding vanuit BIG Challenge, met eigen commissies voor training, PR en begeleiding.
De sfeer bij BIG Challenge is hecht en georganiseerd. “Mensen kennen elkaar via werk of sector, of sluiten individueel aan. Wij kijken dan bij welk team iemand past.” En bij het entertainmentpunt blijkt hoe belangrijk die ondersteuning is. “Van fysiotherapie tot pannenkoeken; we hebben zelfs 15 kilo beslag gebakken vandaag.”
Het aanmelden voor volgend jaar is al gestart. “We gaan door tot 1 oktober met donaties, maar het nieuwe seizoen begint nu alweer,” aldus Van Loon. Sinds de start in 2009 heeft BIG Challenge in totaal ruim 15 miljoen euro opgehaald voor KWF. “Daar zijn we ontzettend trots op.”