‘Wij hebben in maart 2019 al op deze gevaarlijke situatie gewezen’, vertelt Rob Smeets, fractievoorzitter van Zeewolde Liberaal, ‘maar na het ongeluk begin januari, waarbij een automobilist op enkele centimeters voor het water tot stilstand kwam, gingen wij er eigenlijk wel vanuit dat het college maatregelen zou nemen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.’
‘Het college van B&W is namelijk van mening dat er aan de bestaande situatie niets hoeft te veranderen’, licht Westerhuis toe, ‘de weg voldoet aan de eisen en het college gaat ervan uit dat wanneer de berm groen en stevig is en de bestuurder nog wat meer bekend is met de nieuwe verkeerssituatie, het allemaal wel zal goedkomen.’
D66 en Zeewolde Liberaal zijn daar wat minder gerust op. ‘Wat ons betreft komt er een houten vangrails langs de lage zijde van de dijk’, zegt Smeets, ‘en ja dat kost natuurlijk geld, maar zet dat alsjeblieft af tegen de financiële en emotionele schade die ontstaat wanneer er werkelijk ernstige ongelukken gebeuren. Daarnaast blijken de kosten voor het aanbrengen van houten vangrails niet eens te zijn geraamd.’
Enig minpunt is dat de berm aan de lage zijde van de dijk niet vergevingsgezind is, indien een automobilist buiten de verharding komt is er weinig ruimte om te corrigeren. De gevolgen zullen door het hoogteverschil groter zijn. Zo staat het in het ambtelijk advies aan het college omschreven. ‘Maar dat enige minpunt is wat ons betreft wel hét minpunt van de Omloop’, rond Westerhuis af, ‘en om meer ongelukken in de toekomst te voorkomen, gaan wij het college vragen wél maatregelen te nemen.’
Foto: de Omloop in Zeewolde