Tijdens de zogeheten Raad op Straat stonden twee thema’s centraal die in het buitengebied steeds meer drukken op het dagelijks leven: ondermijnende criminaliteit en verkeersveiligheid.
Inwoners vertelden over diefstal van GPS-systemen uit landbouwmachines en van de landbouwvoertuigen zelf, inbraken in loodsen, drugsgerelateerde criminaliteit, verdachte bezoekers en daarmee het groeiende gevoel van onveiligheid. Daarnaast wezen ze op slechte bermen, hoge snelheden op de rechte polderwegen en het ontbreken van veilige fietsroutes voor kinderen.
De zorgen van toen zijn nadien samengebracht in twee overzichtelijke opbrengstdocumenten, opgesteld door de werkgroep Participatie en Communicatie van de gemeenteraad. Die documenten vormden het uitgangspunt voor een raadsbijeenkomst met ambtelijke toelichting. Dit keer niet in het buitengebied van Zeewolde, maar op de eerste verdieping van het gemeentehuis in de raadzaal.
Leegstand en cameratoezicht
Op het vlak van ondermijning bleek vooral de leegstand van schuren en panden een terugkerend probleem. Beleidsadviseur veiligheid Manon van de Schootbrugge lichtte toe dat de gemeente bezig is met een inventarisatie van leegstaande panden, samen met het Rijksvastgoedbedrijf dat veel van die panden in bezit heeft. Ook wees ze op het belang van het melden: “Elke melding telt. Zelfs als het niet direct leidt tot actie, helpt het ons om trends te signaleren.”
De raad nam donderdagavond nog geen besluiten, maar kondigde op basis van de opbrengstdocumenten wél verschillende acties aan. Zo gaf Van de Schootbrugge aan dat cameratoezicht, een wens van de inwoners van buitengebied, juridisch ingewikkeld is, een verantwoordelijkheid is van de politie en pas mogelijk wordt bij ernstige, herhaalde incidenten. Fractievoorzitter Henk Parisius van Zeewolde Liberaal wil echter een motie maken om te onderzoeken of op uitvalswegen in het buitengebied ANPR-camera’s geplaatst kunnen worden. Dat zijn camera’s waarmee kentekens van voertuigen automatisch geregistreerd kunnen worden.
VVD-burgerraadslid Wouter de Jong gaf aan een motie voor te bereiden om geld vrij te maken voor een informatiecampagne gericht op beveiliging van eigen erven. Die moet bewoners helpen hun terrein veiliger te maken, criminaliteit beter te herkennen en te melden en advies te geven hoe om te gaan met ongewenste bezoekers.
Kattenogen, bermen en (geen) fietsstraten
Ook het verkeer in het buitengebied leverde een lijst aan knelpunten op. Van te hoge snelheden op rechte wegen tot bermen die bij regen veranderen in modderpoelen en onveilige fietsroutes. Verkeersambtenaar Gert Jan van Scherrenburg lichtte toe dat structurele oplossingen voor veel van de genoemde problemen lastig zijn vanwege de grote omvang van het buitengebied, de kosten en het beperkte aantal gebruikers. Toch zijn er volgens hem tastbare verbeteringen mogelijk.
Zo kunnen reflectoren - in de volksmond ook wel kattenogen genoemd - bij passeerhavens de zichtbaarheid verbeteren. De ChristenUnie stelde voor om deze relatief goedkope optie – een kattenoog kost ongeveer 150 euro - uit te voeren. In het hele buitengebied zouden er volgens Van Scherrenburg 40 tot 60 nodig zijn. De suggestie van de ChristenUnie kreeg brede steun en wordt waarschijnlijk uitgewerkt tot een gezamenlijke motie. Ook het onderhoud van bermen kwam ter sprake. VVD-raadslid Van Puffelen wees erop dat herstel vaak plaatsvindt vóór het natte najaar en het oogstseizoen, waardoor het werk snel verloren gaat. Andere raadsleden kaartten verschillen aan tussen verpachte en niet-verpachte bermen en de schade die ontstaat bij uitwijkmanoeuvres of verkeerd gebruik van passeerstroken
Het idee om het hele buitengebied te bestempelen als ‘fietsstraat’ is moeilijk uitvoerbaar, maar verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/u, een suggestie van fractievoorzitter Henk Parisius van Zeewolde Liberaal, lijkt nu wel serieus te worden onderzocht. Daarnaast werden er door fractievoorzitter Tom Zonneveld van Leefbaar Zeewolde en anderen suggesties gedaan om ook de verkeersgerelateerde informatievoorziening – bijvoorbeeld rond oogsttijd of sluipverkeer – beter te organiseren. Hierbij werd geopperd om verschillende campagnes over ondermijning én verkeer te bundelen tot één geïntegreerde aanpak. Hij heeft het voornemen uitgesproken om dit initiatief verder uit te werken in samenwerking met andere fracties.
Informatieavond met burgemeester
Zonneveld stelde ook voor om een informatieavond te organiseren met de burgemeester, die ook portefeuillehouder veiligheid is. Andere raadsleden kondigden aan aanvullende vragen te zullen stellen. Zo wil de raad het beeld verder aanscherpen voordat een aantal definitieve voorstellen worden ingediend.
Hoewel de raad donderdagavond nog geen besluiten nam, werd duidelijk dat de opbrengst van Raad op Straat serieus wordt genomen. Verschillende moties worden voorbereid. De ambitie is om richting de zomer meer duidelijkheid te scheppen over hoe de raad tegemoet gaat komen aan de zorgen uit het buitengebied.