Wat verandert er?
Een belangrijk onderdeel van het voorstel is het versnellen van buslijn 216 door de huidige lus door heel Zeewolde te schrappen. Lijn 216 rijdt van Almere Centrum via het buitengebied en Zeewolde naar Harderwijk. Deze lijn zal niet meer door heel Zeewolde rijden, maar via de Gelderseweg, de Kwartiermakerslaan en de Zeewolderweg naar Harderwijk (en vice versa). Reizigers uit de rest van het dorp kunnen instappen bij de verplaatste haltes Mast en Langezand. Dat betekent veelal lopen of fietsen naar de halte.
Volgens onderzoek door de gemeente zijn de meeste gebruikers van de bus in Zeewolde studenten en scholieren. Volgens verkeersambtenaar Gert Jan van Scherrenburg profiteren vooral zij van de tijdswinst. Ook rijdt de bus in de doordeweekse avonduren een uur extra en komt er een vaste weekendverbinding met Almere. “Ik denk dat een paar minuten zittend op de fiets zoveel plus oplevert, door ook in het weekend terug te kunnen komen met de wastas naar je moeder.”
"Ik zit liever tien minuten langer in de bus dan dat ik er tien minuten naartoe moet lopen," zei raadslid Arjan Kremer van de ChristenUnie. Van Scherrenburg erkende dat mede om die reden het met name voor minder mobiele inwoners en ouderen een nadeel is. Voor hen is er vanaf 1 juli OV-Flex-vervoer. “Die zou je kunnen bellen, die zou je thuis op kunnen halen op het moment dat je halte verder is dan 750 meter”, lichtte hij toe.
Zorgen over centrum en bereikbaarheid
Fractievoorzitter Samee Sabur (D66) wees erop dat het centrum van Zeewolde met het nieuwe plan geen bushalte meer heeft. “Op het eerste oog een heel slecht idee.” Het gaat volgens hem niet alleen om Zeewoldenaren die vertrekken naar Harderwijk of andere plaatsen, maar ook om mensen die naar Zeewolde komen. Ook het strand wordt niet aangedaan, wat mogelijk ten koste gaat van het toerisme. Fractievoorzitter Hans de Groot van de VVD: "Ik ken geen andere plaats waar het centrum niet per bus bereikbaar is. Dat is echt bijzonder."
De beoogde routewijziging vraagt om eenmalige investeringen van 400.000 euro (excl. btw), onder meer voor het verplaatsen van haltes. De provincie is bereid de helft hiervan te betalen. Wie een uitgebreidere variant wil waarin het hele dorp, inclusief het centrum en Zeewolde-Zuid per bus bereikbaar blijft én de extra avond- en weekendverbindingen wil behouden, moet rekenen op een structurele kostenpost van bijna 900.000 euro per jaar. "Dat vonden we geen optie," aldus Van Scherrenburg.
Participatie na de zomer
Er klonken breed zorgen in de raad over het ontbreken van inspraak door inwoners rond de OV-plannen. Meerdere fracties pleitten voor een participatietraject waarbij niet alleen huidige busreizigers, maar ook ouderen, ouders van scholieren en inwoners van niet of slecht bedienende wijken worden bevraagd. Hoe die participatie dan zou moeten worden ingevuld is nog voer voor discussie.
Volgens Van Scherrenburg is het opzetten van een participatietraject een goede zet. Hij stelde voor om daar na de zomervakantie mee te beginnen, waarbij in eerste instantie vooral de huidige reizigers zouden worden bevraagd. “Op het moment dat we daar een eensluidende reactie over krijgen, dan zou ik het graag aan u voor willen leggen,” aldus Van Scherrenburg.
Fractievoorzitter Hans de Groot (VVD) waarschuwde echter om breder te kijken dan alleen de huidige OV-reizigers. “Wij kwamen hier wonen en iedereen zei: ‘Ze wonen wel heel ver weg.’ Dus mijn vrouw zei: ‘Ik wil hier wel wonen, maar dan wil ik wel een eigen auto hebben.’ En toen kregen we een enquête: ‘Maakt u gebruik van het openbaar vervoer?’ Nee. ‘Gaat u gebruik maken van het openbaar vervoer?’ Nee, want we hebben twee auto’s. En de conclusie was: openbaar vervoer niet nodig. Ja, dan sla je de discussie heel snel dood,” aldus De Groot.
De aanpassing kan op z’n vroegst per dienstregeling december 2026 ingaan.