Op basis van deze onderzoeken en het regio-advies zullen de ministers van Klimaat en Groene Groei en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening het meest geschikte tracé en de gewenste locaties voor de hoogspanningsstations kiezen.
De betrokken regionale overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) is gevraagd om uiterlijk 1 december 2024 gezamenlijk een advies in te dienen, waarin wordt aangegeven welk tracé en welke locaties voor de stations de voorkeur hebben. Dit regio-advies zal meewegen in de uiteindelijke beslissing. Het advies stelt een alternatieve route voor, waarbij het nieuwe tracé Zeewolde via de gele corridor doorkruist. Het college van de gemeente Zeewolde heeft ervoor gekozen om het regio-advies van de provincie Flevoland niet te ondertekenen. Zeewolde kiest ervoor een eigen advies richting de minister te sturen waarin zij de voorkeur voor het tracé via de paarse corridor uitspreekt.
Voorkeur Zeewolde
Uit de onderzoeken blijkt dat het tracé via de paarse corridor de meeste kans van slagen heeft. Zeewolde heeft zich tot nu toe vastgehouden aan de voorkeur voor dit tracé. Het is van groot belang dat de nieuwe verbinding snel gerealiseerd wordt. Daarnaast is een tracé via de paarse corridor aanzienlijk korter dan de alternatieven, wat de aanleg kostenbesparend maakt. Een ander belangrijk argument is dat dit tracé de minste impact heeft op de agrarische gronden in Zeewolde, wat extra van belang is gezien de vele ruimteclaims van onder andere Defensie en de toekomstige behoeften in onze regio.
De uiteindelijke beslissing over het tracé en de locaties voor de hoogspanningsstations ligt bij de ministers. Deze keuze zal in het voorjaar van 2025 worden gemaakt. Daarna zullen er opnieuw informatiebijeenkomsten plaatsvinden, waarin iedereen de mogelijkheid heeft om een zienswijze (formele reactie) in te dienen.