- Centrum en oversteek naar Gamma toegankelijker voor voetgangers: Uit een enquête van de gemeente onder meer dan 1000 inwoners bleek dat voetgangers de oversteekplaatsen in het centrum niet veilig genoeg vinden. Ook missen ze een goede oversteekplaats naar de Gamma. Wethouder van verkeer en vervoer Ewout Suithoff zegt daar met spoed aan te willen werken.
- Sportlaan en Gelderseweg veiliger maken: Op beide wegen vinden relatief veel ongevallen plaats. In het nieuwe verkeer- en vervoersplan worden snelheidsdisplays onder andere genoemd als oplossing. De borden geven aan of de snelheid van de bestuurder binnen de perken is of dat er te hard wordt gereden.
- De brug naar Nijkerk blijft voorlopig een verkeersknelpunt: De gemeente is zich bewust van het probleem, maar zegt afhankelijk te zijn van andere partijen om het verkeersknelpunt op te lossen: “De Provincie Flevoland is van goede wil, maar we hebben andere partijen als de provincie Gelderland ook nodig”, vertelt Wethouder Suithoff. Een directe oplossing is daar op dit moment niet. We blijven ermee bezig om het onder de aandacht te brengen.”
- Wegen buitengebied naar 60 km/uur: Op de wegen in het buitengebied mag nu nog 80 km/uur gereden worden. Op de vaak smalle wegen vinden relatief veel ongelukken plaats. In het nieuwe vervoersplan spreekt de gemeente de voorkeur uit om deze wegen 60 km/uur te maken. In Zeewolde vinden ook relatief veel eenzijdige motorongelukken plaats, vaak in het buitengebied. Naast het verlagen van de snelheid wordt in het plan ook voorlichting genoemd als manier om het aantal ongelukkig te verminderen.
- Liftplek in Zeewolde: Naar aanleiding van vragen van inwoners wil wethouder Suifhoff kijken naar de mogelijkheid om een liftpaal te plaatsen in Zeewolde waar inwoners kunnen liften naar Harderwijk. Als mogelijke locatie wordt de rotonde bij de kwartiermakerslaan genoemd.
- Veel meer oplaadpalen: Het college wil het aantal oplaadpalen voor elektrische auto’s de komende tien jaar fors uitbreiden. Op dit moment zijn er 40 oplaadpalen, dat worden er mogelijk 250 in 2030. “Dat is dus een gigantische groei. We verwachten dat niet met de huidige partij te doen. We zijn aan het kijken of we een partij aan ons kunnen binden."