Zeewolde

Zomerschool voor kinderen met niet-westerse achtergrond

In deze laatste week van de zomervakantie wordt in Zeewolde een Zomerschool georganiseerd. Kinderen met een niet-westerse achtergrond krijgen taal- en theaterlessen in de bibliotheek. Het doel is om met deelnemers de Nederlandse taal te oefenen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en het ritme van school weer op te pakken.

“We willen de kinderen weer een boost geven wat betreft de Nederlandse taal”, legt bibliothecaris Yorrit Dohmen uit. Natasha Bambo: “We spreken in het Nederlands over dingen die voor de kinderen belangrijk zijn en willen ze hun taal ontwikkelen.”

Zomerschool voor kinderen met niet-westerse achtergrond

In deze laatste week van de zomervakantie wordt in Zeewolde een Zomerschool georganiseerd. Kinderen met een niet-westerse achtergrond krijgen taal- en theaterlessen in de bibliotheek. Het doel is om met deelnemers de Nederlandse taal te oefenen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en het ritme van school weer op te pakken.

“We willen de kinderen weer een boost geven wat betreft de Nederlandse taal”, legt bibliothecaris Yorrit Dohmen uit. Natasha Bambo: “We spreken in het Nederlands over dingen die voor de kinderen belangrijk zijn en willen ze hun taal ontwikkelen.”

Voor deze groep is het moeilijk om hun taalniveau te handhaven in zo’n lange zomervakantie. Zij leven in een klein netwerk, gaan niet op vakantie en spreken vaak nauwelijks Nederlands in deze periode.

De Zomerschool biedt hen de kans te werken aan hun taalniveau. “In de ochtenden worden er theorielessen gegeven en in de middagen is het meer interactief”, zegt Dohmen. “We zijn nu bezig met het thema dromen; dus waar dromen de kinderen over en wie willen ze worden in de toekomst?”

Zomerschool voor kinderen met niet-westerse achtergrond
Watch the video

Voor deze groep is het moeilijk om hun taalniveau te handhaven in zo’n lange zomervakantie. Zij leven in een klein netwerk, gaan niet op vakantie en spreken vaak nauwelijks Nederlands in deze periode.

De Zomerschool biedt hen de kans te werken aan hun taalniveau. “In de ochtenden worden er theorielessen gegeven en in de middagen is het meer interactief”, zegt Dohmen. “We zijn nu bezig met het thema dromen; dus waar dromen de kinderen over en wie willen ze worden in de toekomst?”

Advertentie