Van Bruggen vindt dat er eerst een kosten-batenanalyse gehouden moet worden, want “dit kost enorm veel geld en weegt dat op tegen wat er uiteindelijk gebouwd kan worden?” Als gevraagd wordt aan welke oplossing Actief Zeewolde denkt, antwoordt Van Bruggen: “Misschien moet je wel tot een andere keuze komen…… Misschien een grenscorrectie met Almere.”
Samenwerking
De nieuwe partij, die is ontstaan uit de lokale partijen PvdA Zeewolde, Zeewolde Liberaal en Burger Belang, is een groot voorstander van het zoeken naar samenwerking met omliggende gemeenten om zodoende bijvoorbeeld tot “een betere balans op de woningmarkt” te komen. “Woonpalet kan in Zeewolde niet meer zoveel bouwen, terwijl woningcorporaties in Harderwijk en Ermelo dat wel kunnen, dus je kan voor versterking zorgen.”
De leidraad voor Actief Zeewolde is de 30-30-30-regeling: “30% moet bestaan uit goedkopere woningbouw, 30% is voor het middensegment en 30% gaat naar duurdere woningen.” Daarbij is Actief Zeewolde “een groot voorstander van zelfbewoningsplicht en economische gebondenheid.” Er is een bestaande duurzaamheidslening, weet Van Bruggen - tegen aantrekkelijke voorwaarden en lage rente kun je geld lenen om je woning energiezuinig te maken. - , maar Actief Zeewolde wil ook graag nieuwe initiatieven actief ondersteunen én faciliteren.
“Zeewolde is en blijft een zelfstandige gemeente”, benadrukt Van Bruggen, die, ondanks de verdere samenwerkingsplannen met Harderwijk en Ermelo, ook “zeker de blik op Flevoland” gericht wil houden. Met het oog op de bereikbaarheid wil Actief Zeewolde “het talud van de Knardijk benutten voor een sneltramverbinding richting Almere en Lelystad”, zou de partij graag zien dat hulpdiensten eerder ter plekke kunnen zijn - “het is zorgelijk dat aanrijdtijden nog steeds niet worden gehaald” en gooit men het idee voor een buurtbus op.
Audio fragment(en)
Interview Yvonne van Bruggen - Actief Zeewolde