Bovendien hoopt RegioPlus – de landelijke vereniging van regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn – dat nieuwe groepen mensen zich op werk in de sector gaan oriënteren. De videoclip van ‘Zorghart’ is te zien op de campagnewebsite ontdekdezorg.nu. Daar kunnen mensen zich ook aanmelden voor (hernieuwde) kennismaking met zorg- en welzijnsorganisaties.
Het nummer, dat door Paperchase/Sony wordt gedistribueerd, is ook te beluisteren op Spotify en YouTube.
Flevoland
Het idee voor de campagne is dit voorjaar ontstaan bij de Flevolandse werkgeversorganisatie in de zorg, Flever. Daar kregen medewerkers regelmatig berichten over personeelstekorten bij de aangesloten organisaties. Net zoals dat het geval is bij honderden andere zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland. En dat is onterecht, vonden ze: het wordt tijd dat mensen het werk in de zorg, al dan niet opnieuw, ontdekken. Bevlogen medewerkers benaderden een componist en twee jonge artiesten uit Almere, zangeres Jaïnda Buiter en rapper Bens. Dat resulteerde in het nummer, dat mede is geïnspireerd door een serie gesprekken met zorgmedewerkers die al lang in de sector werken.
Meer dan een alleen goede baan
RegioPlus-bestuurder Jelle Boonstra omarmde het Flevolandse idee meteen toen hij het hoorde: “Het nummer en de campagne laten op een aantrekkelijke manier zien hoe fijn werken in de zorg is. Bevlogen en betrokken mensen met een hart voor zorg en welzijn vinden in ons vakgebied méér dan alleen een goede baan. Je betekent echt wat voor andere mensen. Het is dankbaar werk met groeimogelijkheden in een hechte, warme sociale omgeving.”
Kippenvel
Een van de initiatiefnemers, Marijs van Hoek van Flever: “We kregen kippenvel van het resultaat. Een zorghart klopt voor iedereen, dat ís echt zo, dat merken we elke dag. We hopen dat het nummer volop wordt gedeeld door zorgmedewerkers als steun in de rug, en dat het ze misschien wel inspireert tot een eigen vertolking om zo ook nieuw zorgtalent toe te zingen, met het medewerkerskoor of als karaoke. Ons uiteindelijke doel is: veel gesprekken met nieuwe mensen die zich bij een zorg- of welzijnsorganisatie komen oriënteren op een baan, via de speciale website ontdekdezorg.nu. En mensen die in de zorg (willen) werken kunnen tijdens de campagne een gratis loopbaancoachgesprek aanvragen.”
Over Jaïnda
Jaïnda (20) heeft zich met het winnen van de landelijke ‘Kunstbende Young Creators Festival’, deelname aan het ‘Nationaal Jeugd Jazz Orkest’, haar door miljoenen gevolgde TikTok live fragmenten en tv-optredens bij onder andere ‘Khalid & Sophie’, flink op de muzikale kaart gezet. Inmiddels heeft ze ook haar eerste singles met eigen muziek uitgebracht. Jaïnda wilde graag het nummer voor de campagne Zorghart zingen omdat ze zelf heeft ondervonden hoe belangrijk zorg kan zijn. Ze weet hoe lastig het is als je de juiste zorg in je naaste omgeving niet kan vinden. Daarnaast kent ze mensen die in de zorg werken van dichtbij. Jaindamusic.com
Over Bens
Bens (19) uit Almere werd in één klap wereldberoemd door een TikTok-serie van de bekende rapper Connor Price. De muzikant uit Canada met ruim vijf miljoen volgers op social media vroeg of Bens met hem een nummer wilde maken. Nadat het nummer Spinnin uitkwam ging Bens wereldwijd viral. Bens timmert al geruime tijd aan de weg als een van Nederlands grootste muzikale talenten. Na meerdere releases onder het label van rapper Boef, optredens bij o.a. FunX Music Awards, Schoolrock Festival, en verschijningen in Kids Top 20 en Het Klokhuis, is hij inmiddels een bekend gezicht onder de Nederlandse jeugd. Momenteel werkt de rapper aan veel nieuwe muziek, waarmee hij de ambitie heeft om zichzelf tot de grotere artiesten van Nederland te rekenen. Naast zijn ambitie om een succesvol artiest te zijn, vindt Bens het ook belangrijk om zijn bereik in te zetten voor het verspreiden van positieve boodschappen. Vandaar dat hij erg enthousiast is over de kans om mee te werken aan de campagne Zorghart. Bij het schrijven van zijn tekst voor het nummer heeft Bens zich ook laten inspireren door zijn moeder en de liefdevolle manier waarop zij altijd voor hem heeft gezorgd - en dat nog steeds doet.
Over Maatwerk
Het nummer is een compositie van de Amsterdamse muziekproducer Jaap Le Poole (Maatwerk). Hij schrijft muzieknummers voor campagnes met een bijzondere boodschap. Hij schreef onder anderen een bewustwordingslied om het horecapersoneel een hart onder de riem te steken in tijden van de coronacrisis. Hiermee creëerde hij media-aandacht voor de boodschap om de horeca te steunen. Verder produceert Le Poole muziekcomposities ter ondersteuning van merkreclames of onlineadvertenties. Met het lied Zorghart wil Jaap overbrengen dat mensen in de zorg, in welke situatie dan ook, altijd voor ons klaarstaan en dat we dit niet voor lief mogen nemen! De samenwerking met de artiesten JAÏNDA en Bens maakten de boodschap volgens Jaap helemaal rond.
Over Flever
Flever is de provinciale uitvoeringsorganisatie voor een krachtige samenleving en de arbeidsmarktorganisatie voor de sector zorg en welzijn. Ons doel is om in Flevoland een bijdrage te leveren aan een betaalbare, goede en toegankelijke sector zorg en welzijn. www.zorghartflevoland.nl en www.flever.nl
Over RegioPlus
RegioPlus is het landelijke samenwerkingsverband van de regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn. www.regioplus.nl www.ontdekdezorg.nu www.zorghartflevoland.nl