Naast de bijna 8000 euro aan uitgaven aan de verkiezingscampagne kreeg Actief Zeewolde in natura ook nog een bijdrage van Cees Steijger, die de PR en communicatie verzorgde. Het bestuurslid van de partij heeft een eigen communicatiebureau.
Actief Zeewolde deed voor het eerste mee aan de verkiezingen en is ontstaan uit de samenwerking tussen PvdA Zeewolde, Zeewolde Liberaal en BurgerBelang. Gezamenlijk hadden die partijen vier zetels, uiteindelijk kreeg de combinatiepartij genoeg stemmen voor één zetel.
De andere partijen hebben allemaal ongeveer de helft uitgegeven van het bedrag dat Actief Zeewolde besteedde. Leefbaar Zeewolde wilde als enige partij geen inzage geven in de uitgaven. Het meeste geld werd uitgegeven aan advertenties in kranten en aan flyers.
Datacenter
Uit de uitslag van de verkiezingen bleek dat het datacenter een belangrijke rol had gespeeld bij de stemkeuze van kiezers. Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie behaalden een grote overwinning, beide partijen waren tegenstander van het datacenter. “Dat was natuurlijk de overduidelijke reden”, zegt Yvonne van Bruggen nu. “Geld deed niet ter zake. Dat blijkt dus gewoon. Het heeft geen effect.”