Dim van Rhee, voorzitter van de Patiëntenraad, is blij met deze uitkomst: ‘Er is nogal wat onrust geweest de afgelopen maanden. Het is goed om te zien dat dit het vertrouwen in St Jansdal niet heeft aangetast. Sterker nog, twee derde van de panelleden vindt het een mooie kans met het oog op de toekomst.’ Velen merken wel op dat het eigenlijk in Nederland niet zou moeten voorkomen dat een ziekenhuis failliet gaat. Maar nu dat eenmaal gebeurd is, vinden de panelleden dat het goed is voor de toekomst van de ziekenhuiszorg op de West-Veluwe en in Flevoland dat St Jansdal de uitdaging is aangegaan..
Wachttijden
De Patiëntenraad heeft de panelleden ook gevraagd of ze verwachten dat de wachttijden bij St Jansdal zullen oplopen. Bijna de helft van de ondervraagden houdt daar rekening mee. ‘De wachttijden voor een bezoek aan de polikliniek of een opname op de verpleegafdeling zijn bij St Jansdal korter dan bij de meeste andere ziekenhuizen’, zegt Dim van Rhee. “maar nu merken mensen al dat die tijden oplopen. Toch denken velen dat dit over enige tijd weer genormaliseerd zal zijn.’
Informatie
‘De overname van activiteiten van een ander ziekenhuis is flink ingewikkeld en soms lastig uit te leggen,’ aldus Van Rhee. ‘Door St Jansdal is uitleg gegeven in de media. We hebben de leden van het patiëntenpanel gevraagd of dit voldoende is geweest’. Ruim de helft van de ondervraagden zegt voldoende geïnformeerd te zijn. Eén op de vijf denkt daar anders over. Sommigen zouden een persoonlijk bericht van St Jansdal op prijs gesteld hebben. Ze zouden wat preciezer willen weten wat het voor hen als patiënt nu en in de toekomst gaat betekenen. Langere wachttijden en weinig parkeerruimte zijn onderwerpen die daarbij vaak terugkomen.
De Patiëntenraad raadpleegt het digitale panel enkele keren per jaar. Vorig jaar is de mening van de panelleden gevraagd over onder meer het rookbeleid en over privacy in het ziekenhuis. Wie wil meedoen aan het patiëntenpanel kan zich opgeven bij